مشاور فروش و بازاریابی
مشاور فروش و بازاریابی با کار بر روی روش های بازاریابی به فروش بیشتر یک کسب و کار کمک می کند. این مشاور برای در پیش گرفتن رویکردهای موفقیت آمیز در تبلیغات، ارائه ی برند، استفاده ی درست از کانال ها و رسانه های مناسب تبلیغات و سایر موارد، به کسب و کار راهنمایی های لازم را ارائه می دهد. با تعیین استراتژی های بازاریابی مناسب برای محصولات و خدمات مختلف، می توان به موفقیت های بیشتر دست یافت. از سایر ویژگی ها و وظایف مشاور بازاریابی می توان به انعطاف کاری مشاور اشاره کرد که می تواند به صورت مستقل و پاره وقت و یا ثابت و به عنوان یکی از کارمندان شرکت) فعالیت کند تا اطلاعات لازم برای بازاریابی، بازار کسب و کار، رویکردها، نتایج فروش و محصولات و خدمات کسب و کار را به کسب و کارها ارائه نماید. مشاور فروش و بازاریابی با بررسی محصولات یا خدمات رقبا، سهم بازار، نحوه ی قیمت گذاری و روش های تبلیغاتی، اطلاعات مفیدی را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهد. به کمک اطلاعاتی که مشاور در قالب گزارش هایی مفصل ارائه می کند، می توان شیوه های مناسب بازاریابی را برگزیده و بر همین اساس استراتژی های بازاریابی را تدوین نمود. مشاور بازاریابی متناسب با اهداف فروش مورد نظر در هر کسب و کار، به تعیین روش های خاص بازاریابی و هزینه های آن می پردازد و به این ترتیب به کسب و کارها کمک می کند تا بر اساس میزان سرمایه ی خود، از روش ها و فرصت های مناسب تبلیغاتی استفاده نمایند. مشاور بازاریابی به کسب و کارها کمک می کند تا با ارائه ی محصولات و خدمات جدید سهم محصول یا خدمات خود را در بازارهای جدید افزایش دهند. با بررسی و نظارت بر بخش فروش و تحلیل بازخوردهای یک کسب و کار می توان استراتژی های بازاریابی را تنظیم نمود. این مشاوران به مدیران شرکت کمک می کنند تا برند خود را به صورت متمرکز برای هر محصول یا خدمات به بازار معرفی کنند. این مشاور می تواند به آموزش فروشنده ها پرداخته تا با صحبت با مشتری ها، به آنها کمک کنند و درباره ی محصولات و یا خدمات مورد نیاز به آنها اطلاعات برسانند. این اطلاعات شامل توضیح درباره ی نحوه عملکرد محصولات یا خدمات شرکت و ارائه ی آموزش برای استفاده از محصول یا خدمات است. به هر حال اولین گام در برندسازی موفق، فروش بیشتر از سایر رقبا است.
استراتژی حفظ مشتری ها
مشاوران برای ارائه ی یک مشاوره ی فروش و بازاریابی که برای صاحبان کسب و کار موثر و مفید باشد، باید شناخت و درک درستی از ویژگی های محصولات تولیدی یک شرکت داشته باشند. زیرا تنها به این صورت است که می توانند یک استراتژی صحیح و مناسب برای بالا بردن میزان سودآوری و فروش شرکت ها ارائه نمایند. یک مشاور فروش و بازاریابی حرفه ای و قوی با توانایی بالایی که در تحلیل کسب و کارها دارد، باید بتواند با کلامی موثر و گویا در اقناع مشتری ها عمل کند. اثرگذاری مثبت در مشتری ها و ایجاد نگاهی مثبت درانها باعث می شود تا آنها به خرید از یک کسب و کار ترغیب شوند. در نتیجه مشاور فروش و بازاریابی کسی است که با توانایی پیدا کردن مشتری های بالقوه و کمک به حفظ آنها به مدیران کسب و کار کمک می کند. او با استفاده ی به موقع از استراتژی های بازاریابی به نگهداری مشتری های فعلی نیز کمک می کند. نیروهایی که در بخش فروش کار می کنند باید تحت نظر یک مشاور فروش با تجربه آموزش داده شوند. زیرا کارکنان بخش فروش نیاز به دانش و آگاهی کافی دارند تا بتوانند موفق تر عمل کنند. آموزش برقراری ارتباط مناسب با مشتری ها به فروشنده ها، یکی از کارهایی است که مشاور فروش و بازاریابی انجام می دهد. یکی دیگر از کارهایی که درمشاوره ی فروش و بازاریابی انجام می گیرد، مدیریت فروش یک کسب و کار می باشد. با ایجاد رابطه ای بلند مدت به منظور حفظ مشتری های قدیمی، می توان به فروش بیشتری نسبت به گذشته دست یافت.
استفاده از اینترنت در مشاوره
مشاور فروش و بازاریابی می تواند برای ارائه ی خدمات خود از فضای آنلاین بهره بگیرد. در مجموع یکی از عواملی که بر بازاریابی و فروش در بازار امروز تاثیر به سزایی دارد، پیشرفت تکنولوژی است. استفاده از اینترنت در بازار امروز کسب و کارها بسیار تاثیر گذار است. بازاریابی در زمینه ی فروش محصولات دیگر از حالت سنتی خارج شده است و با توجه به ویژگی های دنیای نوین و رسانه های اینترنتی شکل تازه ای به خود گرفته است. مشاور فروش و بازاریابی با استفاده از تیزرهای تبلیغاتی موجود در اینترنت، بنرهای تبلیغاتی، و یا پیام های تبلیغاتی و و استفاده از رسانه های فضای مجازی فعالیت می نماید. از جمله وظایف یک مشاور فروش، آموزش کارکنان و ارائه ی برنامه ها و راهکارهای مدون برای آنهاست. تیم مشاور فروش و بازاریابی با ارائه ی تکنیک های پیشرفته در زمینه ی فروش و بازاریابی محصولات و خدمات، و آموزش شیوه های جدید بازاریابی به کسب و کارها کمک می کنند تا به فروش بیشتری دست یابند. آنها گاهی برای ارائه ی راهکارهای خود برای فروش بیشتر و بهتر، از نظراتی توسط کارکنان فروش نیز ارائه می شود استفاده می کنند. در واقع یک مشاور فروش حرفه ای باید تمام نظرات موجود را بررسی کرده و همواره از نظرات نیروهای جوان استفاده کند. زیرا در بسیاری موارد می توان از همین نظرات یک خلاقیت و ایده ی جدید استخراج نموده و با استفاده از آن برای پیشرفت کسب و کار مسیرهای تازه ای ساخت.