مشاور مارکتینگ چیست
در برابر این پرسش که مشاور مارکتینگ چیست می توان این گونه پاسخ داد که مشاوره ی مارکتینگ یا بازاریابی معمولا شامل مشاوره دادن به شرکت ها و کسب و کارها در خصوص بهترین راه برای دستیابی به اهداف کسب و کار و مشتریان بیشتر است. مشاوران بازاریابی با بررسی تلاش های فعلی بازاریابی به ارائه ی پیشنهادهایی برای بهبود کسب و کار پرداخته، و با برنامه ریزی و استفاده از رسانه های اجتماعی یا سایر کمپین های بازاریابی، به آموزش بازاریابان می پردازند. این آموزش شامل بهترین روش ها و ارائه ی مطالب جدید بازاریابی برای گردش بهتر کار و روش های دسترسی به مشتری های بیشتر می شود. این مشاوران در گام بعدی خود، موفقیت استراتژی های بازاریابی را با استفاده از ابزار تحلیلی ردیابی می کنند. مشاور مارکتینگ چیست و نیاز به چه قابلیت هایی دارد؟ چنین مشاوری نیاز به تخصص در زمینه ی بهینه سازی و مدیریت پروژه های بازاریابی دارد و بهتر است در زمینه ی کار برای چندین برند و کسب و کار تجربه داشته باشد. چنین افرادی با این توانایی ها می توانند به عنوان مشاور بازاریابی و مارکتینگ کار کنند. یک مشاور بازاریابی و مارکتینگ برای کار در شرکت هایی که تمایل دارند یک مشاور بازاریابی استخدام کنند، مشغول به کار می شود تا بازار و مصرف کننده را به خوبی تجزیه و تحلیل نماید. نیازهای بازاریابی هر کسب و کار، بر اساس ماهیت تجارت، صنعت و اندازه ی هر کسب و کار متفاوت است. تخصص، مهارت ها و توانایی های یک مشاور بازاریابی نیز بسته به تجربه هایی که پشت سر گذاشته نیز متفاوت است. این مشاوران به شکل های مختلف در کسب و کارها استخدام می شوند. به عنوان مثال مشاغل کوچک و استارتاپ ها معمولا توانایی استخدام مشاوران بازاریابی تمام وقت را ندارند و از افراد کم تجربه تر به صورت نیمه وقت و قرار دادی و پروژه ای برای کار خود بهره می برند. یک مشاور بازاریابی می تواند در تنظیم استراتژی های بازاریابی به این استارتاپ های نوپا و کوچک کمک کند. مشاور مارکتینگ با تجزیه ی بازاریابی مورد نیاز برای نام تجاری یک کسب و کار در بازار هدف به آنها کمک می کند. و با انجام تحقیقات بازار و تحقیق و بررسی در مورد کانال های بازاریابی و تکنیک های تبلیغاتی، راهنمایی های خوبی ارائه می دهد. همچنین یک مشاور می تواند برای توسعه ی محصولات و یا خدمات کسب و کار راهگشا باشد. راه اندازی کانال های بازاریابی از دیگر خدمات چنین مشاوری است.
فعالیت های رایج و مختلف
دیجیتال مارکتینگ که مجموعه ای از تلاش ها و فعالیت های بازاریابی آنلاین است، شامل فعالیت هایی همچون بازاریابی ایمیلی، تبلیغات اینترنتی، بازاریابی در رسانه های اینترنتی و وبلاگ ها و سایت ها می شود. برای انجام این فعالیت ها که همگی کمک می کنند تا مردم با کسب و کار شما آشنا شوند و یا ترغیب شوند تا از شما خرید کنند، نیازبه استفاده از یک مشاور وجود دارد. مشاور مارکتینگ چیست ؟ در ادامه به توضیح بیشتر در مورد رایج ترین فعالیت های مشاور مارکتینگ و استراتژی هایی که کسب و کارها برای جذب آنلاین مشتری ها به کار می گیرند می پردازیم. تقریبا بسیاری از فعالیت ها هستند که در گروه فعالیت های دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند. اما بسیاری از صاحبان کسب و کارهای مختلف آگاه نیستند که چه ابزارهایی برای بازاریابی به شیوه های مختلف سنتی و آنلاین در دسترس شان قرار دارد. به عنوان مثال امروزه از ابزارهای مختلفی همچون وب سایت، نشانه های برند شامل لوگو، آیکون، کلمات اختصاری، بارگذاری محتوای ویدئویی مانند تبلیغات ویدئویی و ویدئوی شرح محصول در اینترنت، تصاویر و اینفوگرافیک ها، تصویر محصولات، محتوای متنی شامل پست های وبلاگی، کتاب های الکترونیک، و شرح محصولات در وب سایت ها و یا صفحات فضای مجازی استفاده می شود. مشاوران با تجربه در این زمینه همواره سعی می کنند تا با راه های به روز و جدید در بازاریابی آشنا شده تا با استفاده از آنها به صاحبان کسب و کارها کمک کنند تا مشتری های خود را افزایش دهند.
استراتژی های بازاریابی
استراتژی های بازاریابی دائما در حال تغییر هستند و بنا به اقتضائات در هر دوره ای به شکل متفاوتی عمل می شود. امروزه استراتژی هایی که بیشتر کسب و کارها از آنها استفاده می کنند، شامل روش های مختلف دیجیتال مارکتینگ می باشد. یکی از این روش ها تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک در گوگل می باشد. در این نوع تبلیغات شما به ازای کلیک هر کاربر پول پرداخت می کنید. به عنوان مثال گوگل ادوردز ( Google AdWords) یکی از انواع این تبلیغات است. به این ترتیب می توانید در جستجوی کاربران به خوبی دیده شوید. اما شیوه های دیگری نیز وجود دارد و اگر نمی خواهید برای قرار گرفتن در صدر نتایج جستجوی موتور جستجو پول پرداخت کنید، می توانید از سئو استفاده کنید. به این ترتیب سایت خود را در رتبه های بالا قرار می دهید. گرچه در این روش به ازای هر کلیک مجبور نیستید پولی پرداخت کنید، اما باید برای رسیدن به رتبه های بالا زمان کافی صرف کنید. روش دیگر برای دیده شدن بیشتر نیز استفاده از بیشتر رسانه های فضای مجازی مثل فیس بوک، اینستاگرام و یا هر پلتفرمی است که به شما اجازه ی تبلیغات می دهد. این گونه تبلیغات برای آگاهی دادن به مخاطبان بسیار موثر عمل می کند و به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا خود را به افرادی در نقاط مختلف که با فعالیت ها و محصولات آنها آشنا نیستند معرفی نمایند. پس حال می بینید که مشاور مارکتینگ چیست و چطور می تواند به کسب و کارها کمک کند.